Att känna sig nöjd

I 46 dagar har vi varit på färd mellan Kvikkjokk och Kilpisjärvi. Förmodligen den mest kontrastrika vandring vi någonsin upplevt då vi på sju veckor har vandrat genom tre olika årstider. Årstiderna som kom och gick i en blandad ordning.

De första dagarna under midsommarhelgen var det försommar i Kvikkjokk. Alla ängar blommade av sommarens första blomster och björkarna var fullt utslagna.

I Staloluokta möttes vi några dagar senare av vårvintern där träden inte ens var i knopp och på sjön Virihaure låg isen kvar som ett gungande täcke in i alla vikar. Snöklädda fjäll där snösmältningen knappt hade börjat stod som vita kulisser vart än vi såg.

På vandringen till Ritsem började björkarna slå ut i snötäckta områden där smältvattnet rusade ned i jokkarna. Vi vandrade i full vinter vissa dagar och när vi kom närmare Ritsem hade de första försommarblommorna börjat slå ut mellan snöfyllda raviner.

Från Vakkotavare till Abisko vandrade vi två veckor i kyla och ösregn. På åtta dagar såg vi inte solen och dagstemperaturen var högst 12 grader varmt och på natten kring noll sträcket.
I Tjäktjapasset var det full vinter med en isande kall vind och det regnade dag som natt.

I Abisko möttes vi av en blommande högsommarvärme och allt blev i färg igen efter två veckor i flera nyanser grått. Äntligen började vi känna att det är sommar.

På vandringen från Abisko till Kilpisjärvi blev de åtta första dagarna en extrem het färd. Med värmen kom alla insekter och det exploderade av stickande insekter som mentalt var mycket jobbigt att hantera.

Vad vi njöt av solens värme och att kunna tvätta oss i jokkarna i en varm kvällssol och inte behöva ha flera lager kläder när vi vandrade.

Varje dag stod solen högt på en molnfri himmel och skugga fanns inte att få. Att vi för ett par dagar sedan gick med vinterkläder kändes mycket främmande.

Efter sommarvärmen kom kylan och regnet tillbaka på vandringen till Kilpisjärvi. Regn varje dag, en liten försynt solglimt ibland, en del nätter med en råkall vind som skakade tältet och flera vandringsdagar i en tät tjock grå dimma.

Under dessa förhållanden har vi också arbetat med ett filmprojekt som under resans gång tagit en annan väg än den vi från början hade tänkt. Det var tänkt att vi skulle berätta om Nordkalottleden och de platser och människor vi skulle möta längs vår väg.

Men så blir det inte, fjällnaturen och vi ville något annat. Inte på något sätt sämre, utan tvärtom.

På grund av den sena sommaren har vi inte kunnat vandrat på Nordkalottledens första delar utan fått välja andra vägar. De nya oplanerade vägvalen har gett oss andra möten med människor som generöst har delat med sig av sina fjälliv.

Det är alla dessa fjällfolk som vägledde oss till ett annat fokus i filmen. Nu ger vi deras berättelser en större plats i filmen istället för att berätta om Nordkalottleden.

Vi känner oss nöjda. Mer än nöjda.

Nöjda med filmarbetet vi utfört trots de oförutsägbara väderförhållanden som gjort arbetet svårt.

Nöjda med alla våra härliga möten med människor som korsat vår väg.

Nöjda med en lång fjällsommar där vi fått uppleva så mycket vackert. Alla blommor, fjällvyer, brusande jokkar, porlande bäckar och de djur vi mött nära och på långt håll.

Nöjda med att vi än en gång har genomfört en långvandring och fått så mycket tid tillsammans och tid att låta tankarna få flyga högt och fritt.

Vi är så pass nöjda att vi bestämt oss för att Kilpisjärvi i Finland får bli vårt slutmål istället för Kautokeino i Norge.

I morgon börjar vår resa hem.

”Stig upp
Se dig vida omkring
Andas in den lätta, rena luften
Stormen brusar
Fjället dånar
inför ovädret”

(Paulus Utsi)

2 thoughts on “Att känna sig nöjd

• Vilken fin sammanfattning av hela er vandring. Tack för den och