Filmdagar i Staloluokta

Vi lunchtid måndag den 26 juni flög vi helikopter från Kvikkjokk upp till samevistet Staloluokta. Där stannade vi i tre dagar för att på torsdagen den 29 juni börja vandra på Padjelantaleden till Ritsem.

Helikopterpiloten Samuel flög oss genom Tarradalen som i början var grönskande grön utan snöfläckar men med mycket vatten i jokkarna. Padjelantaleden startar i Kvikkjokk och vi kunde följa leden från helikoptern ända upp till Staloluokta.

Ju längre in i dalen vi kom ju mer snötäckta områden såg vi. Efter Tarraluoppalstugorna och vidare upp mot Staloluokta var flera sjöar istäckta och Padjelantaleden syntes knappt under stora snöområden.

Det var sommarsäsongen första reguljära helikoptertur vi bokat in oss på. När vi klev av i Staloluokta såg vi inga människor, det kändes alldeles öde. Det var mer vårvinter än sommar då bara enstaka träd bar små gröna knoppar och gammal snö låg lite var stans. En kylig vind kändes från sjön Virihaure. Sommaren vi lämnade i Kvikkjokk en halvtimme tidigare kändes väldigt avlägsen.

Stugorna i Staloluokta öppnas inte förrän den 29 juni. Vi hade därför förbokat ett av rummen i en av stugorna och fått en kod till dörrlåset. Den stugan bestod av två rum var av ett alltid är öppet och det rummet vi bodde i är bara öppet på sommaren. Det var bra att ha ett eget boende de tre dagar vi skulle vara här.

Stugorna i Laponia förvaltas av Laponiatjuottjudus som sköter om Laponia. Den dagliga driften av stugorna sköts av samebyarnas förening Badjelannda Laponia Turism. De är de som bemannar stugorna med stugvärdar under sommaren och höstsommaren.

Efter en sopplunch i stugan tog vi kameran med oss ut för att filma vyerna från vår stuga och ut över byn och sjön. En bit bort hördes hammarslag så vi gick ner från vår stuga och upp för en kulle där ett nytt hus höll på att byggas.

Sen tidigare hade vi bestämt möte i Staloluokta med Katarina Parfa Koskinen och hennes man Ronny Koskinen för att träffas och filma.

Tillsammans driver det affären Parfas kiosk i Staloluokta. Katarina hade informerat mig om att deras hus låg på en kulle så vi gissade oss till att de bodde där vi hörde hammarslagen.

Mycket riktigt, det var där de bodde men de var Katarinas kusin Nille som byggde hus och han berättade för oss att Katarina och Ronny var på väg hit med helikopter.

Strax kom de farande med en fullastad helikopter av matvaror och annat som ska säljas under sommaren i kiosken. Under året så har Katarina och jag haft telefon- och mailkontakt så det var roligt att få träffa henne och Ronny och några av deras släktingar.

När allt var avlastat bjöd de på fika i huset och klockan hann nästan bli åtta på kvällen innan vi gick tillbaka till vår stuga.

Det blev många bra filmade sekvenser ute på gården när de ställde in allt i förråden och mellan allt bärande stannade vi upp och och pratade om olika saker. Jag filmade också när Katarinas kusin Nille berättade om samernas förutsättningar att driva renskötsel och om vad Staloluokta betyder för honom.

På tisdag den 27 juni vaknade vi av hällregn och en isande kall vind. På sjön Virihaure drev stora ismassor in mot viken och sommaren kändes ännu längre bort. Vid frukosten filmade vi morgonbestyren i stugan och pratade igenom de kommande filmdagarna.

Först hade vi tänkt att filma hos Katarina och Ronny den dagen men det ställde vi in bland annat på grund av det dåliga vädret. Vi gick bort till dom för en pratstund och hjälpte till att dra upp deras båt en bit längre uppåt stranden eftersom ismassorna drev längre och längre in i viken.

Katarina och Ronny hade mycket att göra den dagen med varor och prissättning. Vi bestämde att ses dagen därpå istället då vädret skulle bli bättre och de hade fått ordning på alla varor i kiosken.

Resten av dagen tog vi det lugnt. Jag gick igenom filmtekniken, laddade batterier och gjorde anteckningar på vad vi filmat de senaste dagarna.

På eftermiddagen kom två kalla och blöta vandrare till vår stuga, Jessica och Benny från Enköping. De hade vandrat från Kvikkjokk och haft mestadels en mycket tuff vandring i snö, regn, kraftig vind och dimma.

Hasse satte på värmen i rummet bredvid vårt och vi bjöd dom på varm choklad så de fick lite värme i kroppen. Benny och Jessica stannade över natten och sov i sitt tält en bit ovanför stugan.

Onsdag den 28 juni bjöd morgonen på sol och uppehållsväder. Benny och Jessica skulle gå vidare mot Ritsem så vi sa hejdå till varandra.

På eftermiddagen gick vi ut och filmade miljöer i området. I jokken Gjeddejåhkå gjorde smältvattnet från snö och is kullerbyttor i det forsande vattnet och rusade iväg och ut i sjön. Det var sagolikt vackert med de snöklädda bergen bakom sjön Virihaure. Lite yrvaket flög kvittrande småfåglar omkring bland låga fjällbjörkar som precis börjat slå ut.

Vid lunchtid gick vi bort till huset på kullen för att träffa Katarina och Ronny igen. När vi kom in i huset slog en ljuvlig doft av våfflor och kokkaffe emot oss. Där vid köksbordet satt vandrarna Benny och Jessica med varsin nygräddad våffla framför sig.

De hade handlat i kiosken och blev inbjudna på våfflor och kaffe innan de skulle fortsätta sin vandring.

Det blev en härlig eftermiddag i Katarina och Ronnys hemtrevliga kök med intressanta diskussioner. Vi pratade om förutsättningar att driva företag på en så avlägsen plats som Staloluokta, hur använder vi naturens resurser, gruvexploateringen, vad är glesbygd, klimatförändringar, har vi någon vildmark kvar i Sverige och mycket annat.

Samtal om kulturlandskap och samisk kultur kom också upp i diskussionerna och vi hade alla många funderingar och åsikter om allt vi pratade om.

När jag stod och filmade tänkte jag att det är så viktigt att samtala på det här viset. Här sitter sex personer som för en stund sedan inte kände varandra. Alla blir vi engagerade i ämnena som kommer upp och vi diskuterar om viktiga saker som verkligen är av stor betydelse.

Tänk att få möjligheten att möta så fina människor och att så snabbt få kontakt med varandra och känna gemenskap. Det är hos fjällfolk på våra vandringar som Hasse och jag har haft dessa spontana möten som betyder så mycket och som berikat våra vandringar i fjällen.

Jessica och Benny lämnade oss för att vandrade vidare mot Ritsem. Katarina och Ronny upp eld vid deras eldstad utomhus och la ut renskinn kring elden.

I ett par timmar satt vi i solen vid elden med den fina utsikten över sjön. Jag filmade och de berättade om deras liv, livskvalitet och att våga satsa på en dröm och förverkliga den.

Innan vi lämnade Katarina och Ronny handlade vi middagsmat för dagen och en del saker som ska med på vandringen till Ritsem.

Staloluokta är en plats många återkommer till och det kommer vi göra utan den minsta tvekan. Att våra dagar i Staloluokta blev så lyckade kan vi tacka Katarina och Ronny för som så generöst lät oss ta del av deras liv och arbete i Staloluokta.

Under resten av kvällen packade vi klart våra ryggsäckar för att börja vandra till Ritsem dagen efter. Om sju dagar ska vi vara framme i Ritsem.

2 thoughts on “Filmdagar i Staloluokta

• Hej Pia!
    Tusen tack för härliga bilder och fin ”rapport” från era dagar i Salto. Du skriver så bra!! Det känns nästan som man själv är på plats. Jag blir så glad. Lycka till med fortsatt vandring! Maggan

• Hej Margareta,
      Tack för din hälsning, vi blir båda två så glada av att höra ifrån dig. Vi hade fantastiska dagar i Staloluokta och imorgon kommer ett inlägg om våra sju vandringsdagar mellan Staloluokta och Ritsem.

Nu ska vi vara på Fjällstationen i Ritsem några dagar för att vila, filma och tvätta kläder.