Några dagar i Kvikkjokk

I torsdags den 22 juni tog vi flyget till Gällivare och reste sen vidare med buss till Kvikkjokk via Jokkmokk. På Kvikkjokk fjällstation har vi bott över midsommarhelgen för att träffa folk och filma. Några av personerna vi samtalat med var förutbestämda möten och andra helt spontana. Det är roligt att filmarbetet är igång.

I torsdags vid middagen blev vi bekanta med vandraren Bengt Noläng från Uppsala. Han har många gånger haft Kvikkjokk som utgångspunkt för vandringar i Sarek och Padjelanta och återkommer hit varje år.

I fredags gjorde vi en intervju med Bengt vid lunchkaffet. På kvällarna har vi ätit middag tillsammans med Bengt och pratat vidare om vandring och mycket annat. Vi har också haft sällskap vid måltiderna av vandrare från Tyskland och Schweiz och en man från Söderbärke i Dalarna.

På eftermiddagen i fredags följde vi med båtföraren och turistguiden Björn Sarstad ut med båten längs deltat i sjön Saggat i Kvikkjokk. Vi fick en innehållsrik guidning av Björn, som är tionde generationen i hans släkt som bor och arbetar i Kvikkjokk.

Björn tog oss till den gamla kapellbyn vid sjön Saggat där Kvikkjokk låg från början på 1600-talet, då hans förfäder bosatte sig här. En vacker plats med blommande slåtterängar och rester av gamla boningshus och förrådshus.

Där finns också spår av en smedja, en kyrkogård samt en plats vid en stor sten där prästen höll sina predikningar. Här stannade också Carl von Linné till på sin Lapplandsresa 1732. Björn berättade att Linné övernattade hos hans släktingar då han var här för att samla och klassificera ortens flora.

Vi kände verkligen av historiens vingslag när vi vandrade på småstigarna mellan ängarna. Björn delade frikostigt med sig av sina breda kunskaper om växterna på ängarna och hur markerna tas hand om på gammalt vis.

Björn och hans sambo vårdar denna historiska plats med varsamma händer för att bevara en viktig del av Kvikkjokks historia tillika hans egen släkts historia.

I fredags på midsommarafton sken solen hela dagen vilket gladde oss då vi filmade mycket utomhus, bland annat vår båttur med Björn.

I går på midsommardagen var det mulet och regnigt så det blev filmarbete inomhus.

Bland annat filmade vi en sekvens med oss själva då vi diskuterade vägval och ändrade färdvägar på grund av för mycket snö och vatten där det var tänkt att vi skulle gå.

Idag söndag 25 juni har det regnat hela dagen. Efter lunchen gjorde vi en inspelning inomhus med Oskar Andersson som arbetar här. Vi samtalade med honom om bland annat hans arbete här på Kvikkjokk fjällstation och sitt intresse för friluftsliv.

I morgon måndag den 26 juni tar vi helikoptern till Staloluokta där vi ska stanna i tre dagar och träffa folk och filma. Därefter blir det en dagslång vandring till samevistet Arasluokta norr om Saltoluokta där vi också stannar några dagar för att filma och träffa folk.

Från Arasluokta vandrar vi vidare mot Ritsem som vi förväntas komma till den 6 juli. Fram till Ritsem finns ingen mobiltäckning så nästa blogginlägg kommer när vi är i Ritsem om elva dagar.

4 thoughts on “Några dagar i Kvikkjokk

• Hej Nicholas,
      På midsommarafton hade vi toppen väder men sen har det regnat resten av helgen. Det är så galet vackert här i Kvikkjokk och kring sjön Saggat där vi åkte en båttur och blev guidadecrunt av Björn.

Vi hade verkligen tur att vi fick en sån fin dag och många bra inspelningar den dagen. Ha en fin sommar och lycka till på er fjällvandring i sommar, hälsningar Pia

• Hej Margareta,
    Tack för din hälsning, det ska bli roligt att komma upp på fjället nu och fortsätta filmarbetet i Staloluokta och Arasluokta. Omkring den 6-8 juli kommer nästa inlägg😊

/Pia
    PS. Hasse hälsar

• Hej Pia!
    Tack för fina bilder och info! Så härligt att känna igen sig. I Kvikkjokk har vi startat två fjällturer; 1995 mot Aktse-Salto och 1998 som ni med helikopter till Stalo och vandring till Vaisaluokta/Ritsem. Fantastiska turer.
    Ha det nu riktigt bra och god tur!!