Första dagen till fots

2013-06-22 09.25.26Ryggsäckar var packade med mat för tio dagar och det var vår första vandringsdag på en färd som skulle pågå i två månader.

Sju kilometer fram till Marsfjällskåtan och ett par kilometer till fanns det led att gå på. Därefter tog vi kompassriktning västerut mot samevistet vid sjön Voukarn. Inga flera leder under de tio dagarna vi hade att gå fram till Hemavan.

Det var tidigt på midsommardagens morgon som vi lämnade stugan i Fatmomakke och stannade till vid skylten som visade vägen över Marsfjällen. Det regnade hela dagen men det gjorde ingenting. Vi njöt av att äntligen vara iväg och den känslan kunde inte ens ett ihärdigt ösregn ta död på.

2013-06-22 13.31.58
Marsfjällskåtan

Vid tolvtiden kom vi fram till Marsfjällskåtan där vi stannade och åt lunch inne i stugan. Ute spöregnade det och blåste kallt.

Filmkameran plockades fram och vi spelade in några sekvenser där vi berättade för varandra om vårt känsloläge den här första lite ringrostiga vandringsdagen.

Det kändes ovant att bära ryggsäck de första dagarna och utrustningen hade ännu inte hittat sin bästa plats i ryggsäcken.

Efter några dagar blev det rutin och allt gick det lättare och smidigare att packa. Kroppen blev starkare och vande sig vid att bära ryggsäck och gå varje dag. Tillslut blev det en vana och en vardag i det.

2013-06-22 17.01.36Det var ett medvetet val att lägga den första etappen på det vis vi gjorde. Vi ville ta oss igenom otrampad mark med hjälp av karta och kompass för att få uppleva vildmarken, tystnaden och ensamheten. Vi fick vad vi önskade oss och lite mer.

Vandringsdagarna blev något tuffare än vad vi väntade oss men det var bara roligt med den utmaningen. Vädret gjorde också sitt till. Hård blåst och hällregn i många dagar påverkade naturligtvis vandringen.

2013-06-23 06.45.21Vårt första nattläger slog vi upp i en liten dal mellan fjällen Klingere och Fiehteres sydväst om Blerikestugan i Marsfjällen. Det var tillfälligt upphåll på kvällen och vi kunde kryp in i tältet torra och varma. Vi somnade tidigt den kvällen.

Inte en människa hade vi träffat på hela dagen och så skulle de flesta dagarna se ut framöver tills vi kom fram till Hemavan.

2 thoughts on “Första dagen till fots

• Vi träffade på Er vid Saltoluokta. Ni laddade för etappen mot Abisko, vi på väg mot Sarek. Vi hade en go vecka utom regndygnet mitt i veckan, kul att se att grejorna håller måttet även så’na dygn. Mycket underhållande att få läsa om Era vedermödor och glädjeämnen. Jag längtar ut dit varje gång jag påminns.

• Hej Kennet,
      Kul och höra ifrån dig och att du uppskattar läsningen på bloggen. Det var en trevlig pratstund med er i solen vid Saltoloukta fjällstation. Härligt att höra att er tur blev lyckad och minst en regnig dag brukar ju ingå i en fjällvandring.

Vi har sagt det förr och jag säger det igen, alla ni trevliga människor vi träffat längs vägen har verkligen förgyllt våra dagar på vandringen. Alla härliga samtal vi haft om färdvägar, utrustning, väder, tips på tältplatser, naturupplevelser och dråpliga händelser…mycket uppskattat!

Vi känner fortfarande en stor tomhet efter hemgången för två månader sedan, hela kroppen längtar till fjällen. Jag klipper filmen nu och då blir jag verkligen påmind om våra upplevelser och längtan blir ännu större.

Förmodligen blir det en lite längre kajakpaddling nästa sommar … för ut i naturen vill vi och då får det bli till fjälls eller till havs!
      Hälsa dina vandrarvänner och lycka till med framtida fjällturer!