Samevistet vid sjön Voukarn

Sjön Voukarn.2013-06-23
Sjön Voukarn (Vuakere)

Från sjön Voukarns nordvästra strand i Tsöksaik naturreservat gick vi stigen upp genom fjällbjörksskogen mot det gamla sydsamiska samevistet.

Om vi inte hade vetat att det låg där hade det varit svårt att hitta dit. Inga byggda vägar når vistet, det här är ett väglöst land och stigarna som finns är upptrampade av människor och djur.

Efter en stund glesnade fjällskogen något och i en glänta på en blommande äng låg det gamla vistet som för dagen badade i eftermiddagssol. För mig var det speciellt att vara där för jag har varit på väg dit för flera år sedan i samband med ett annat filmprojekt.

Voukarn 5. 2013-06-23
Sigvards stuga längst fram till vänster och borta i skogskanten står getkåtan

Samevistet ligger i Vilhelminas kommun i södra Lappland och anlades i början av 1800-talet av Jon Pålsson. Vistet är ett av Sveriges äldst bevarade sameviste med original byggnader.

Platsen har sen början av 1900-talet bebotts av samesläkten Klemetsson. Tillbaka i tiden, när samerna levde nomadliv, var vistet familjens boplats på våren. Senast bodde fjällsamen Sigvard Klemetsson här fram till sin död hösten 2009.

Det var Sigvard som var anledningen till att jag för flera år sedan skulle ha besökt platsen. På hösten 2008 projekterade jag på en dokumentärfilm i samproduktion med Sveriges Television om samevistet och de människor som bott och levt där. På våren 2009 skulle filmen börja spelas in men projektet fick läggas ned på grund av Sigvards försämrade hälsa. Men jag har alltid haft en längtan till att få komma dit. Nu var jag där.

Voukarn 1. 2013-06-23
Torvkåtan

När vi gick upp till kåtorna, Sigvards gamla stuga och förrådsbyggnaderna var det som att ta steget in i en tid för mycket länge sedan. Det kändes nästan påträngande att kliva in där.

Byggnaderna, kåtorna, de gamla verktygen och redskapen och allt annat berättade sina egna historier. Vi pratade lågt med varandra som om vi inte ville störa. Att vandra runt på vistet väckte ännu mer min nyfikenhet om den samiska kulturen och samernas levnadsvillkor i fjällvärlden tillbaka i tiden.

Voukarn 2. 2013-06-23 jpg
Inne i torvkåtan

Vi hade bestämt träff på vistet med en ung släkting till Sigvard som arbetar som renskötare i området. Samtalet med honom var planerat att filma men han fick förhinder att komma dit när vi var där. Hasse och jag bestämde ändå att vandra till vistet och övernatta där för att fotografera och filma miljön. Vandringen i den otillgängliga terrängen från Marsfjället och längs sjön Vuakere var inte lätt då inga leder eller stigar fanns, men det var värt besväret.

Det var första gången jag var där men platsen kändes så bekant för mig när jag vandrade runt på vistet och filmade miljön. Inför filmprojektet 2008 hade jag gjort ett grundligt researcharbete som gav mig mycket information om platsens historia, byggnader och människorna som bott där. Information som jag fått genom bilder, texter och tidigare samtal med släkten Klemtsson.

Voukarn 3. 2013-06-23
Gåsfotsboden (buorie)

På vistet finns det fyra ursprungliga byggnader. En torvkåta, en gåsfotsbod, en förrådsställning och en getkåta. Sigvards stuga, utan vatten eller el, flyttats dit i början av 1960-talet.

Gåsfotsboden, kallad buorie (sydsamiskt), står på höga stubbar med rotbenen kvar och har under alla tider nyttjas för förvaring och torkning av renkött.

Torvkåtan är en bostadskåta och getkåtan var ett skydd nattetid för samernas getter.

Voukarn 4. 2013-06-23 jpg
Förrådsboden (luovve)

Den enklare byggda förrådsboden en så kallad luovve (sydsamiskt) står på en eller flera ben som växt på platsen, som man sen lagt stänger eller kvistar till en plattform.

Under det höga ängsgräset och blommorna följde vi de gamla stigarna som slingra sig mellan bodarna, Sigvards stuga, utedasset och stigen ner till kallkällan en bit nedanför samevistet.

Innan vi kom dit hade vi frågat släkten Klemetsson ifall det var ok för oss att besöka vistet och slå upp tältet för en övernattning. Om vi velat hade vi kunnat sova i torvkåtan men vi avstod på grund av alla mygg och knott.

Voukarn 6. 2013-06-24
Lägerplatsen tidigt nästa morgon

Den natten sov vi gott i vårt tält som vi slog upp mitt på ängen mellan kåtorna och bodarna. Vi var båda glada att vi hade vandrat hit och fått uppleva en bit av Sveriges sydsamiska kulturhistoria.

Om denna plats ska jag berätta mer om i filmen.