38 dagar till Saltoloukta

I tisdags (23 juli) vid tiotiden lämnade vi Kvikkjokk Fjällstation. Det verkar som sommarvädret har kommit till Lappland för att stanna, klarblå himmel och strålande sol hela dagen.

Vi var mycket nöjda med den vila vi haft i Kvikkjokk och all god mat vi ätit och alla givande samtal vi haft med andra vandrare. Med en finländare från Vasa samtalade vi om friluftsutrustningen och turer vi gjort. Hans kängor, i samma modell som mina, hade också gott sönder i hälsömmen. Även vänner till honom har haft samma problem. När jag kommer hem blir det nog en annan modell jag köper. Tur är att jag har garantin kvar hela året ut.

Målet för tisdagens vandring var Pårtetestugan, en sträcka på 17 km. Leden dit var stenig och kuperad och bar uppför. Det var fjällskog hela dagen vilket gör vandringen ganska enformig. Jag saknade öppna vida vyer och vandring på högre höjder, men det kommer mer framöver.

Pårtestugan ligger vackert på en udde vid sjön Sjabttjakjavvee. Tältet slog vi upp på en angiven plats vid stugan. Längst ut på udden fanns en fin plats att tvätta oss vid, det kändes skönt efter en svettig dag på tur.

Middagen lagade vi inne i stugköket. Ute gick inte att sitta på grund av alla mygg och knott. När vi tältar vid STF:s fjällstugor kan vi mot en avgift nyttja köket, toaletter och annat vid stugorna.

Vid stugan träffade vi Elisabeth och hennes dotter Hanna från Stockholm och Peter från Bromma som vandrade själv och paret Sven och Renate från Västervik. Fram till Saltoloukta träffade vi dom sporadiskt under våra vandringsdagarna. Vi fick många trevliga stunder tillsammans både på vandringen och under kvällarna vid våra två tältnätter i Aktse och när vi var framme ii Saltoloukta.

På onsdagsmorgonen ringde väckarklockan kl.04.00. Vi hade framför oss en riktigt mördarbacke upp på fjället Favnoajvve att gå i sex kilometer. Därför valde vi att gå tidigt på morgonen för att slippa den värsta hettan. Så tänkte även Elisabeth, Hanna, Peter, Sven och Renate som också gav sig iväg tidigt.

Vid sextiden kom vi iväg och tre timmar senare nådde vi slutet på en riktigt jobbig vandring uppför. Den utsikten som väntade oss under resten av dagen gav valuta för det hårda arbetet uppför. Otroligt vackra vyer över sjön Tjactjajaure med snötäckta fjäll i bakgrunden och vyer över andra sjöområden.

När vi nått toppen på backen tog vi en fika tillsammans med Peter som kom upp strax efter oss. Resten av dagen blev lättvandrat över hedar och genom fjällskog fram till båtlänningen för båttransport till Aktse. Kl.17.00 gick båten så det gällde att hinna fram i tid.

Värmen och den heta solen gjorde vandringen den dagen jobbig för mig. Jag har svårt med den sortens heta torra värme vi hade hela dagen utan en vindpust. Jag mådde ganska dåligt i slutet på vandringen ner mot sjön. Men vi hann i tid och åkte med båten över den vackra glaciärsjön Laitaure till Aktse.

Filmkameran var framme nästan hela dagen och vi fick många bra sekvenser på naturen, vår vandring upp på fjället och samtal med Peter vid fikat. Vid båtfärden till Aktse skiftade sjön i grönt och turkost på grund av sediment från glaciärvattnet och jag fick fina filmbilder.

I torsdags packade vi en lätt dagsäck med lunch, fika och film- och fototeknik. Utflyktsmålet var Skierfeklippan, en utsiktsplats som bara måste besökas när man är i Aktse. Det är en plats jag alltid velat uppleva och det var verkligen häftigt att titta ut över klippkanten och se hela Rapadalens deltalandskap ligga ca 700 meter nedanför mig. Svindeln var påtaglig kan jag intyga.

Vid sjutiden på kvällen var vi tillbaka i tältet i Aktse. Middag i stugan med våra nya vänner från Pårtestugan blev en fin avslutning på en härlig dag.

Nästa dag satte vi åter klockan på ringning vid fyratiden på morgonen. Även denna dag förväntades bli varm och het så vi valde att gå tidigt. Det är en rejäl backe från Aktse stugan och vidare upp på Kungsleden mot Sitojaurestugorna så det var ett bra val.

Myggen och knotten har varit en riktig plåga för oss under vandringsdagarna från Kvikkjokk till Saltoloukta. Det går inte att sitta ute och äta och lunchpauserna blir korta då vi måste äta utomhus. Ett par luncher har vi varit tvungna att sätta upp tältet för att överhuvudtaget kunna äta.
Vi är rejält bitna och riktigt less på odjuren.

Fredagens vandring blev varm och svettig. Fram till klockan två var det en tryckande het värme innan ett rejält åsk- och regnväder bröt ut. Under dagen plågade knotten oss rejält så det blev en jobbig vandring den dagen. Men efter regn kommer solsken, så resten av dagen bjöd på en fin vandring i efermiddagssolen.

När vi tidigare på dagen åkte båttransporten till Sirkas samebys viste Sitojaure vid Kungsleden, berättade båtföraren Erik om kalvmärkningen han skulle åka iväg på nästa dag.
– Det är inte längre som förr för hustrun och mig, vi orkar inte jobba med renarna som vi gjorde då. Jag har sålt mitt renmärke men vill ändå vara med på kalvmärkningen. Det är en viktig händelse under året, sa han med värme i rösten.

Efter våra dygn med Per-Mikael och hans familj i Ältsvattnet förstod jag vad Erik talade om. Kalvmärkningen varje år är en familjehögtid och något som de flesta ser framemot och vill delta i.

Lördagens dagsetapp var tolv kilometer till Saltoloukta Fjällstation där vi sovit en natt och vilar idag fram till kl.16.00 då båttransporten till Kebnats avgår. Under gårdagens vandring hade vi fantastiska vyer omkring oss i dalen Avtsusjvagge och mycket tid gick åt för filmning och fotografering.

Igår kväll njöt vi av en god trerättersmiddag tillsammans med vårt vandringssällskap från Pårtestugan. För oss har deras sällskap fyllt våra dagar med mycket skratt och fin gemenskap. Alla de andra i sällskapet avslutar sin vandring i Saltoloukta medan vi i eftermiddag fortsätter på Kungsleden mot Vakkotavare.

38 dagar har vi nu varit på färd och vi stortrivs. Den 20 augusti går flyget hem från Kiruna, men den dagen känns mycket avlägsen.

2 thoughts on “38 dagar till Saltoloukta

• Hej!
    Jag vet att jag låter tjatig. Men det är så roligt att läsa om er vandring och dessutom få njuta av fina bilder! Tack! Härligt att ni varit uppe på Skierfe! En god middag på Salto är ju inte heller fel – för oss har det varit avslutning vid olika vandringar från Kvikkjokk, Nikkaluokta och inifrån Sarek. Åh, så gott.
    Nu väntar jag med spänning på nästa rapport!!
    Hälsningar från Maggan (Birger också förstås)

• Maggan, vi blir så glada av dina uppmuntrade hälsningar här på bloggen, för oss kan det aldrig bli tjatigt! Idag kom vi fram till Abisko, om det kan du läsa i ett nytt inlägg som publicerades tidigare idag, hälsningar Pia och Hasse!