Hårt arbete mot Hemavan

Nästan alla kvällar hittills har vi varit tvungna att sitta i tältet och äta på grund av alla mygg och knott. Men i onsdagskvällens nattläger (27 juni) vid Virisfjället kunde vi sitta ute och äta kvällsmaten och njut av den fina utsikten. Men senare på kvällen bröt ett riktigt oväder ut. Det spöregnade hela natten och blåste omkring 15 sekundmeter.

På grund av ovädret tog vi sovmorgon på torsdagen och det var precis vad vi behövde. Vid elvatiden blev vädret bättre och vi kunde vandra vidare.

Under hela dagen vandrade vi över praktfulla blomsterängar och det blev stundtals många stop för fotografering. Vi var på ett extra bra humör båda två den dagen, varför vet jag inte. Kanske det berodde på den lättare terrängen.

Vi har pratat mycket om att vi inte riktigt än har tagit in att vi ska vara ute på vandring i två månader. Kanske inte så konstigt, vi har ju aldrig gjort det förut. För egen del börjar det landa hos mig och jag tror att det bidrog till mitt glada humör den dagen.

Torsdagens nattläger blev på en fjällslutning vid östra änden av Abelvattnet med fina vida vyer över området. På fredagsmorgonen när vi vaknade var dimman så tät så alla vyer försvann.

Om dagen innan var lätt då var fredagens vandring för mig den tyngsta av alla dagar hittills. Jag tappade efter en halvtimmes vandring all min energi. Det tog helt slut.

Utan Hasses hjälp hade inte jag kunnat vandrat den dagen. Han tog delar av min packning, stoppade i mig extra choklad och nötter och såg till att vi åt en dubbel så stor lunch än vad vi brukar göra. Vi valde också en annan färdväg som gjorde det lättare att gå.

Hela dagen peppade han mig och kom med glada tillrop. Det hjälpte, jag piggnade till och till kvällen kom vi fram till nattläger på fjället Vaellientjahke norr om sjön Bleriken. Vilken otrolig styrka det finns i att vara två och kunna hjälpa varandra när den ena kroknar. Tack Hasse, du är bäst!

Vi har filmat en hel del, bland annat blommor och fjällvyer. Det blir alltid ett roligt avbrott från vandringen när kameran plockas fram och vi får lite annat att göra. Långtråkigt är det aldrig att vandra men det ger variation under dagen när vi för en stund får annat att tänka på.

Enligt vår grovplanering var det tänkt att vi skulle nå Hemavan, vårt slutmål på etapp ett, vid söndag lunch men vi var där redan på lördags kvällen. Anledning till det var att vi felbedömde terrängen.

Området var så svårläst på grund av den täta vegetationen. Vi gick i timmar i den kuperade terrängen och över våtdränkta myrar och upp och ner över höjder som gick in i varandra. Vi kom tillslut för mycket öster ut och beslutade då att gå till närmsta väg. Det var det enda vi kunde göra, något annat hade vi inte orkat med.

Under de sista två kilometrarna längs en smal och lerig igenvuxen stig upptäckte vi färska björnspår i leran. Vi sidan av stigen hade björnen förmodligen gått in då gräset var nedtrampat på ett större område.

När vi nått vägen ringde vi Hemavans taxi som hämtade oss och körde de två milen till STF Fjällcenter i Hemavan.

Idag söndag har vi vilat, tvättat kläder och oss själva, laddat kamerabatterier, ätit och handla mat. Vår proviantlåda vi tidigare skickat upp med Bussgods har vi hämtat till rummet.

Senare idag ska vi packa om för tre dagar med kalvmärkning i Ältsvattnet norr om Hemavan. Sen kommer vi tillbaka hit och vilar några dagar till för att sen börja gå på Kungsleden.

Vi är mer än nöjda med att gå oledat, nu blir det skönt att följa leder istället. Det har slitit hårt att vandra såhär i nio dagar men det var absolut mödan värt. Vi har gått ostörda i orörd natur och fått så många fina naturupplevelser tillsammans.

12 thoughts on “Hårt arbete mot Hemavan

• Tja-ba på er tuffingar!
    Har nu hittat ett nät här på Laesö i Kattegatt så man stämma av var ni är å hur ni mår. Ni missade Trude med ngn dag i Hemavan, hon flög därifrån i torsdags em den 27:e.
    Hon hoppade på i Malmö, å så har vi fortsatt upp i Kattegatt, Höganäs, Anholt å nu Laesö, cykeltur i morgon å till Skagen på fredag.
    Kämpa på // R o T

• Hej Robban och Trude, roligt att höra ifrån er och att ni har det lika härligt som vi. Vi är nu tillbaka till Hemavan efter tre dagar vid Ältsvattnet där vi bland annat har varit med på kalvmärkning. Fantastiska dagar som ni kan läs mer om i nästa inlägg som troligtvis publicerad imorgon.
      Kram Pia och Hasse!

• Hej igen!
    Härligt att ni kommit fram till Hemavan – ett av delmålen. Ni ser ju alldeles oförskämt pigga och fräscha ut, trots slitsam vandring. Ni är fantastiska!
    Vi är på Gotland och vaktar barnbarnen, det är underbart. Men nu är vi så inspirerade av er vandring, vilket gör att vi längtar extra mycket till stugan i Vemdalen, dit vi åker om en vecka.
    Tänker mycket på er!!!
    Varma hälsningar från
    Maggan och Birger

• Hej, ser härligt ut. Efter en spännande och upplevelse rik resa i Tanzania, så längtar man till de svenska fjällen, bort bra men hemma bäst.

Ha en fortsatt bra vanding!

Hälsningar / Marie & Sven

• Hej Sven och Marie, tack för er hälsning. En resa till Afrika är ju inte heller så dumt! Hoppas ni får en härlig fortsatt semester här hemma, kram Pia och Hasse!

• Hej Helena och Ted, ja det är verkligen roligt att vi upplever det här tillsammans. Många nya gemensamma upplevelser får vi att lägga till i vårt 27-åriga liv tillsammans.

Just nu är Hasse i bastun och jag slöar på rummet. Snart blir det middag och senare packa om för vår tredagars tripp till Ältsvattnet!
    Kram Pia och Hasse

• Det låter som ni trivs väldigt bra med varandra i detta äventyr…. så roligt att följa med er i både vandring och känslor och upplevelser… ser redan fram emot nästa… ha det så bra ni bara kan och njut av varenda sekund även de som är jobbiga… det är ju trots allt otroligt resa ni gör… många kramar Helena och Ted

• Helene, det är ju alltid roligt att kunna dela med sig av det man själv tycker om att göra. Hoppas du får fortsatt nöje av att läsa våra blogginlägg om vandringen. Ha en skön sommar! Hälsningar Pia