Med karta och kompass

I söndagskväll kom vi fram till samevistet vid Voukarn. Det var en tuff vandring dit genom snårig björkskog, kraftig undervegetation och ojämn terräng.

I den terrängen gick vi först nedåt i en dal tills vi kom fram till sjön Voukarns östra strand. Samevistet ligger en bit upp i björkskogen vid sjöns norra strand.

Vägen dit längs sjökanten var först en fin stig som sen bara försvann. Därefter var det samma svår terräng som tidigare på dagen. Det slet hårt på kroppen men humöret höll vi uppe. Det var tre kilometer att gå och det tog det oss tre timmar att nå samevistet.

När vi kom fram till båtplatsen vid samevistet stannande vi där och tvättade oss. Det var kallt men underbart skönt att bli ren efter en sån jobbig vandring.

Nu har vi själva valt att gå där inga leder finns så det är bara och gilla läget. En kul utmaning är det verkligen att hitta närmsta och bästa färdväg på egen hand med karta och kompass. Vår första vandringsetapp från Fatmomakke till Hemavan är upplagd på det viset. Resten av vandringen till Treriksröset blir längs leder.

Vi hade tidigare bestämt träff på söndagskvällen med en ung renskötare som skulle komma till samevistet och berätta om platsen. Hans släkt har nyttjat samevistet i flera generationer och hans berättelse skulle vi ha filmat.

Tyvärr fick han förhinder så det blev ingen filmning med honom. Istället filmade vi miljön, som var mycket speciell. Jag får sen se hur jag kan berätta om platsen, det löser jag senare i efterarbetet med filmen.

Det kändes nästan som att göra intrång hos någon som bodde där när vi gick runt på samevistet. Vi förundrades över hur det hade varit att leva där under långa tider i detta väglösa land. Det fanns bland annat en gammal stolpbod, en torvkåtan och, vad vi tror, en förrådskåta. Det var en levande plats med många spår av svunna tider och hårt arbete på fjället.

Vi hade fått lov att sova på samevistet och om vi velat även sovit i den gamla torvkåtan. Men vi avstod det på grund av alla mygg och slog upp tältet på den blommande ängen.

På måndags morgonen fick Hasse vakna av min sköna stämma då jag sjöng för honom på hans 58 års dag. Det regnade ute så vi tog det lugnt innan vi vid elva tiden lämnade denna vackra plats.

Den dagen gick vi en kort sträcka och slog läger redan vid 15 tiden. Det behövdes efter vandringens först tuffa dagar. Det kändes i kroppen. Vi fann en otroligt vacker nattplats i fjällslutningen på fjället Båvloe med utsikt över Virisfjället.

Igår och idag har vi gått både på vägar, stigar och otillgänglig terräng. Sista fyra kilometrarna på eftermiddagen idag gick rätt upp på en fjällslutningen där vi nu har vårt nattläger.

Vid lunchtid igår ringde Södertäljes lokaltidning Länstidningen upp mig och gjorde en telefonintervju om filmprojektet och vandringen. Artikeln ska publicerad till helgen.

Filmning har det blivit lite då och då och på olika sätt. Vi har fått bra rutiner kring det arbetet och att ladda batterier med solceller.

Om fyra-fem dagar ska vi vara framme i Hemavan. Det känns som vi börjar komma in i vår nya vardag med att vandra varje dag, slå upp läger och leva fjälliv.

Tanken att vi ska vara på vandring i drygt 50 dagar till känns riktigt härligt!

7 thoughts on “Med karta och kompass

• Hej Pia! Jag heter Åsa Ottosson och jobbar med en artikel till tidningen Turist om att sätta guldkant på vandringen; Har ni med er nåt onödvändigt men härligt? Har du tid för och lust med en kort intervju någon kväll när ni befinner er någonstans där det är möjligt? Varma hälsningar från mig, som just satt igång en prenumeration på bloggen. Det där vill jag också göra!

• Ser verkligen mysigt ut på foton…strongt gjort av er båda….grattis Hasse på födelsedagen 🙂 Kram Titti

• Hej Titti, tack för din hälsning. Nu är bi tillbaka till Hemavan efter tre dagar vid Ältsvattnet där vi bland annat har varit med på kalvmärkning. Vi har fått varit med om något alldeles speciellt som du kan läs mer om i nästa inlägg som troligtvis publicerad imorgon fredag.
      Kram Pia och Hasse (som tackar gör grattishälsningen).

• Åh, vilken lycka att få följa er vandring! Jag hänger med på kartan så gott det går (”vanlig” karta alltså). Väntar med spänning, tills ni kommer in på fjällkarta AC2, där jag är lite mer ”hemma”.
    Låter strapatslikt, att gå utanför lederna – måste dock vara en otrolig frihet att få gå sin egen väg!!
    Tack igen för vackra bilder. Jag längtar!!
    Fortsatt lycka till på vandringen önskar
    Maggan

• Hej Maggan, vad glada vi blir över ditt intresse för vår vandring. Det finns så mycket fint att uppleva i våra svenska fjäll och den här sommaren får vi verkligen gott om sådana upplevelser. Ha en riktig skön sommar, hälsa Birger, kram från Pia och Hasse!