Midsommar i Fatmomakke och äntligen på väg

I onsdags reste vi till Fatmomakke. På flygplatsen i Vilhelmina möttes vi upp av flygtaxin som körde oss till busstationen. Där väntade en liten buss som tog oss vidare till Saxnäs där vi stannade för att äta lunch, handla gasol och midsommarmat.

Vi var de enda passagerarna den dagen så istället för att ta bussen kl. 19.55 till Fatmomakke kunde vi boka en egen tid. När vi var klara i Saxnäs vid 15 tiden stod bussen och väntade på oss. Snacka om god service!

I Fatmomakke hyrde vi av byns caféägare en röd liten stuga i skogen. Det är tyst och stilla, en perfekt plats att landa på några dagar innan vi börjar vandra på midsommardagens morgon.

Vilken fin dag vi hade I torsdag. Vi filmade med Synnöve från Klimpfjäll hela dagen. Hon visade oss runt i kyrkbyn och sen gjorde vi intervjun vid hennes kåta i skogen. Hon berättade om sin uppväxt, sin skolgång i nomadskolan och om livet på fjället.

Hon bjöd oss på torkat renkött, tunnbröd och kokkaffe som vi kokade över öppen eld. På eftermiddagen träffade vi Synnöves syster Laila som som var här för att fira midsommar. Sju timmar senare skildes vi åt efter kaffe och våfflor på byns café. En oförglömlig dag!

Midsommarafton firades på Stinnerbomsbacken i kyrkbyn. Vi filma det samt lite mer miljöbilder i kyrkbyn. Under dagen förberedde vi oss för kommande vandring med att tvätta underkläder, packade och gick ned till naturcampingen i byn och duscha. Nästa dusch bli inte förrän i början av juli.

Igår började vi vår vandring. Det blev en regnig och blöt dag. Men vad härligt att vara igång. Vi åt lunch i Marsfjällskåtan och en i bit upp i Marsfjället blev vårt nattlägret. 2 mil gick vi den dagen.

Idag går vi vidare mot Voukarn, ett sameviste vi ska filma imorgon. Solen har skinit hela dagen fram till lunchen som vi just nu sitter och äter i en vacker fjälldal. Vi mår bra och bara njuter av utelivet.

Nästa inlägg kommer vi troligtvis göra i början av juli när vi är i Hemavan. Tiden framöver blir det 9 dagar till att gå i oledad terräng mot Hemavan där vi i tre dagar gör en avstickare mot norska gränsen för att vara med på kalvmärkning.

2 thoughts on “Midsommar i Fatmomakke och äntligen på väg

• Hej Pia och Hasse!! Härligt att ni är på väg. Tack för fina bilder -fjällvyer – underbart!!!! Midsommarhälsningar från Maggan och Birger ute i Stockholms vackra skärgård (Arholma)

• Hej, tack för hälsningen. Ikväll har vi nattläger nordost om sjön Ransarn vid berget Båvloe. Vackra vyer i ett mycket omväxlande väder. Hälsningar Pia och Hasse!