Säkerhet utan hjälm, livrem och hängslen

– Vad gör ni ifall något händer och ni inte har mobiltäckning och kan ringa efter hjälp? Ett förenklat svar på den frågan är att vi alltid försöker ta rätt beslut i rätt tid så vi kan minimerar riskerna att något ska hända.

Vilopaus i Padjelanta

Visst kan olyckan lätt vara framme. Vi kan bli sjuka, utmattade, falla omkull och skada oss eller hastiga omslag i vädret kan utsätta oss för fara.

Men det finns många saker vi kan göra för att undvika och minska risken för olyckshändelser under fjällvandringar.

De grundläggande sakerna vi tänker på är att äta, dricka, vila och sova ordentligt. Är vi trötta och hungriga är det lätt att ta ogenomtänkta beslut som kan försätta oss i riskfyllda situationer.

Sällan vinner vi något på att pressa kroppen till att gå  långt och länge när den istället skriker efter vila och mat. Hjärnan behöver sitt bränsle för att funka likaväl som den fysiska kroppen behöver sitt.

Vi undviker stress genom att hitta en balans mellan rörelse och vila och finna det tempot som vi mår bra av under vandringen utifrån naturens förutsättningar. Att gå långt på kortaste tid är inget för oss.

En annan viktig sak är att ha koll på vädret. Vi har alltid med oss en barometer på turerna. Den ger oss en prognos på kommande högtryck eller lågtryck och vilken temperaturer och vindhastighet som just nu råder. För mig är tekniken bara ett komplement, det mänskliga ögat är den bästa barometern och kartläsaren på fjället.

Snart blir det regn

Det är bra att hålla blicken högt och läsa av himlen. Olika molntyper ger en fingervisning om hur vädret blir framöver.

Skidspetsformade moln som kommer in över en klar himmel indikerar på att en front med sämre väder är på ingång och likaså snabba vindomslag berättar om väderomslag. Att sätta upp tältet innan ovädret drar in kan rädda många svåra situationer.

I säkerhetssyfte är det viktigt att var väl inlästa på kartor och vägval. Var finns närmsta hjälptelefon ifall något händer, ska vi gå oledat eller är det bättre att gå på leden och hur är vattenflödet vid vaden och vart är bäst att gå över?

Om vi har kartbilden skapligt i minnet innan vi börjar dagens vandringen går det lättare och snabbare att läsa kartan. Framförallt när vi behöver ta snabba beslut för en säker vandring.

Vi är också noga med att registrera vad vi passerar för att snabbt kunna meddela oss var vi är ifall vi måste tillkalla på hjälp.

Färgglada kläder är bra så vi syns på fjället ifall vi måste bli hittade. Att inte slarva med fotvården är viktigt så vi inte får skoskav eller andra fotskador. Fötterna lever ett hårt liv i fjällen. Ömma skadade fötter och fotleder är en större risk att vrickas i stenig och blöt terräng.

Viktigt är att ha koll på varandras dagliga status. Om någon av oss blir ovanligt tystlåten, blek, hängig, haltar eller kommer långt efter är det viktigt att den andra ser det så vi kan hjälpa varandra.

Vi har en överenskommelse att inte gå tysta och lida utan berättar för den andra hur vi mår så vi vet vad som gäller. På så sätt anpassar vi turen efter den svagaste länken så vi båda mår bra.

Jag är utbildad undersköterska och Hasse har specialutbildning i hjärt- och lungräddning. Vi har båda två gått en krävande expeditionsutbildning där vi fick utmana oss själva och våra fjällkunskaper och fick till oss många nya lärdomar.

Under tonåren och upp i vuxen ålder var jag aktiv i scoutrörelsen. Hasse är orienterare sen barnsben och en erfaren seglare och han har lärt mig mycket om segling, kartläsning och väder.

Branta berg i Norge

Allt detta plus våra praktiska vandringserfarenheter tillsammans och med andra ger oss en trygghet på fjällvandringarna.

Vi vet vad vi kan och om något händer så kan vi på bästa sätt ta hand om det utifrån de förutsättningar som råder.

På långturen nästa sommar funderar vi på att öka säkerheten ett steg till och ta med en satellitbaserad nödsändare. Om något riktig allvarligt skulle hända oss så kan vi snabbt få hjälp ifall mobiltäckningen är obefintlig.

Hur som helst, olyckor kan hända både på fjället och i vardagslivet här hemma. För min del får inte ett säkerhetstänk bli en begränsning i livet så jag inte vågar göra det jag vill göra. Sunt förnuft och kloka beslut kommer man långt med och livet är till för att levas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s