Hur gick det och vad gör vi om dagarna?

Sommarens vandring i Jämtlandsfjällen blev en härlig tur men något kallare än vad vi brukar ha på våra sommarturer. Läste i Aftonbladet igår att vid fem av SMHI:s mätstationer i fjällen på över 1 000 meters höjd har det ännu inte blivit någon meteorologisk sommar, det vill säga temperaturer på över tio grader fem dygn i sträck. Det gäller bland annat i Norrbottens- och Jämtlandsfjällen.

Nattläger på hög höjd

Vi såg många fjällbjörkar som bara hade små musöron till blad och vi gick dagligen över snöfält. Nattemperaturen låg för det mesta kring nollan men våra nya dunsovsäckar värme oss gott så temperaturen var det inga problem med.

De nyinköpta ryggsäckarna uppfyllde väl våra förväntningar. Vi fick plats med det vi ville ha med oss, inga skavsår eller andra obehag av säckarna. Kängorna tog några dagar att vänja mig vid och likaså de nya sulorna. En ny favorit i utrustningen har jag fått, en turkosblå dunjacka som var helt underbar skön på kvällen och tidiga mornar och perfekt som kuddfyllnad i örngottet.

Filmutrustningen prövade jag på olika sätt och det fungerade bra. Jag gick och filmade med kamera i handen, gjorde några korta intervjuer med Hasse och filmade i tältet. Provade också att riggade upp kameran på stativet med externa mikrofonen och filmade oss båda två då vi satte upp tältet och packad upp våra saker.

Hasse fick sin första filmlektion för han ska också filma under turen. Han är van att stillbilds fotografera men det är lite andra saker och tänka på med rörliga bilder och ljudinspelning. Jag kan intyga att han är en läraktig elev.

Jag prövade också olika bildspråk, för det är något jag måste ta ställning till. Det vill säga, hur ska jag filma och på vilket sätt ska jag skildra min berättelse? Nu kommer jag fortsätta och pröva mig fram för att hitta ett bildspråk som känns rätt för den film jag ska göra under de förutsättningar som jag kommer att ha. Det finns en del att jobba vidare med när det gäller filmarbetet.

Vad fungerade inte bra av allt vi skulle prova? Egentligen bara en sak. Vi testa några av Blåbands frystorkade mat och den fick övervägande minuspoäng av oss. Den var smaklös, för små bitar och för snåla portioner. När vi ska äta frystorkade middagar kommer vi välja den norska Real Turmaten. Vällagat, smakfullt, rejäla portioner och deras fiskrätter är toppengoda.

Frukost i tältet

Hur ser en dag ut på fjället? Vi har genom åren skapat en dagsrutin under våra vandringar. En rutin som vi tillsammans har kommit fram till och som passar vårt sätt att leva i fjällen.

Självklart kan vissa dagar se annorlunda ut, vi är alltid öppna för improvisation och vad tillfället erbjuder. Men i grunden kan en dag på fjället ungefär se ut såhär:

Kl 06.00 ringer klockan, ut och lätta på trycket. Tillbaks till sovsäcksvärmen. Efter en stund packar vi ihop vår sovutrustning och sen morgonhygien.

Kl.06.30 Frukost. Havregrynsgröt med russin och blåbärssoppa, 1-2 knäckebrödsmackor med smör och pålägg och kaffe.

Kl.07.00 Packar vi ihop vår utrustning var och en. Den som först är klar med sitt  diskar medan den andra börjar ta ner tältet. Därefter tandborstning, kartkoll, uppvärmning och annat som behöver göras sen är vi färdiga för avfärd ca kl.08.00-08.30.

Vi vandrar ungefär en timme sen tar vi av ryggsäckarna och rastar i ca 10 minuter. Lite choklad, nötter och vatten. En fast rutin varje timme. Däremellan stannar vi korta stunder vid behov för att fota, kisspaus, snacka med folk etc.

Lunchrast i en STF (Svenska Turistföreningen) raststuga

Kl.11.30–13.30 Lunch. Soppa, mjuk smörgås med smör och pålägg och kaffe. Vid osäkert väder sätter vi upp yttertältet som regn- och vindskydd. Det är värt besväret, då får vi en lugn och torr vila vid lunch. Om vi passerar en raststuga vid dåligt väder stannar vi där och äter lunch.

På lunchrasten åker kängorna av så fötterna får luftas. Jag  tvättar gärna håret vid lunchen någon dag i veckan, men den lyxen får vädret avgöra. Skönare att göra det vid lunchtid än på kvällen för då blir jag bara frusen. Sen får jag njuta av härligt fluffigt nytvättat hår, det piggar upp och sätter guldkant på den dagen.

Kl.13.30- 17.30 vandrar vi igen med paus varje timme. Tiden för nattläger avgörs av vädret och vilken lägerplats vi önskar ha. Kommer vi till en fin lägerplats tidigare än vad vi tänkt stannar vi där. Fina platser ska inte bara travas förbi.

Kl.17.30 -18.30 Först upp med tältet och in med vår packning. Torkning av strumpor och andra vandrarkläder. Kroppstvätt vid en bäck, gärna hela kroppen men det får vädret avgöra.

På med torra varma lägerkläder. Ullunderställ och dunjacka är underbart skönt ifall det är kallt annars bomullströja och kortbyxor vid varmt väder. Slår vi upp lägret tidigt tar vi en paus med läsning, fotografering eller annat innan vi fixar mat.

Kl.18.30-19.30 Kvällsmat. Vi börjar med en halv ölkorv var och ett par Kornmo kex med mjukost. Sen blir det frystorkat eller annan middagsmat. Blir vi inte mätta på det slinker det ner en knäckebrödsmacka. Till maten dricker vi C-vitamin brustablett, gärna blåbärssmak.

Kl.19.30- 21.00. Vi diskar och borstar tänderna. Fix med utrustning om så behövs. Har inte strumpor och kläder torkat hänger vi upp dom i tältet. Sen läser vi en stund, ute ifall vädret är bra annars kryper vi in i tältet.

Innan sovdags tittar vi på tänkbara färdvägar för nästa dag, pratar om dagen som gått och löser de världsproblem som inte blev lösta under dagen. Sovkläder på om det inte redan är gjort och sen ut för ett sista ”toalettbesök”.

Kl.21.00–21.30 somnar vi, inga kvällsugglor här inte för vi somnar oftast direkt.

Så kan en dag se ut på fjället.

Bilderna är från sommarens Jämtlandsvandring.